Elever hjælper elever

Vi synes, at følelsen af ​​empati blandt unge har brug for særlig støtte i den verden, vi lever i. Derfor arbejder vi aktivt med empati-begrebet. I perioden før jul sætter vi dette emne i forgrunden ved, at eleverne hvert år på denne tid, fremstiller ting for at sælge dem til et godt formål, på vores julebasar.

Eleverne i  4. klasse beslutter, hvem eller hvad de tjente penge skal doneres til. Vi forsøger at opbygge personlige relationer til modtagerne og vores elever besøger dem så vidt muligt, for at se på stedet, hvad pengene bliver brugt til. Altså muligheden for at føle empati.

Projektet “elever hjælper elever” blev oprettet i 2004, da Sri Lanka og andre lande i regionen blev ofre for tsunamien. I årene efter støttede vi en lille landsbyskole i Sri Lanka, som med vores hjælp finansierede nye elinstallationer, nye sanitære faciliteter og nyt tag. Efter 3 år besøgte landsbyens præst vores elever og viste og fortalte børnene, hvad deres penge var blevet brugt til.

I årene efter støttede vi blandt andet et børnehjem og et børnehospice. Børnene lagde mærke til, at mange mennesker har det meget værre, end de har.