Afgangsprøve

Vi tilbyder undervisning op til 7. klasse og selvfølgelig intet decideret skoleafgangsbevis. Skoletiden på Förde Schule slutter for eleverne (og forældrene) i den sidste uge inden sommerferien, med forskellige aktiviteter.
Onsdag aften mødes forældre og elever i vores “afgangsklasse” sammen med lærerne i oasen til en grillfest sammen og tilbringer hyggelige timer med at synge sange sammen og meget mere.
Torsdag formiddag har eleverne mulighed for at tilrettelægge dagen med spil og lege med lærerne samt fælles morgenmad. Bagefter kan der “smides” karameller i klasserne, inden den store, geniale fodboldafslutning mellem 7. klasserne og medarbejderne finder sted kl. 11, hvor alle elever deltager, mange forældre, alumner og selvfølgelig pressen.

Fredag ​​slutter tiden på Förde Schule så med en fest, som begynder klokken 10, og hvortil forældre, bedsteforældre og venner af skolen naturligvis er inviteret. De yngre elever har øvet sange, danse osv. til dette arrangement, skolebandet spiller til. Dette skaber en fantastisk ramme for afslutningen på en dejlig skoletid.

Prøver / Eksamen

Da skolen kun tilbyder undervisning op til 7. klassetrin, kan du naturligvis ikke tage nogle egentlige eksamener (disse er først mulige og bindende efter 9. eller 10. klasse). Ikke desto mindre er forberedelse til disse eksamener naturligvis et vigtigt aspekt af struktureringen af ​​undervisningen. Eksempelvis bruger vi i eksamensrelevante fag de samme lærebøger som skolerne i Sønderborg/Sonderburg og Aabenraa/Apenrade, hvor størstedelen af ​​vores elever fortsætter deres skoleforløb efter 7. klasse. Vi bruger også mange danske lærebøger i naturfagene fra 7. klasse og frem, da de eksplicit er tilpasset eksamenskravene.

Vores yngre elever skal også gennemgå tests og diktater for at kontrollere deres præstationsniveau og om nødvendigt for at kunne træffe passende foranstaltninger. Eksempelvis bruges danske standardprøver i dansk og matematik. Op til 4. klasse får eleverne kriteriebeviser. Derefter får de karakterblade med skalaen 1-6. Efter 7. klasse bruges også den danske 12-skala.